StationGoorPerron3

1e kwartaal 2017

StationGoorPerron3 heeft sinds 2008 de opstelsporen in een andere ruimte liggen.

Het spoor naar deze ruimte ligt onder de baan.

De opstelsporen zijn alleen bereikbaar door met de loc en sleep 10.50 meter achteruit te rijden om vervolgens 15 centimeter lager in de andere ruimte te komen.

Het achteruit rijden gebeurd, om daarna,  vooruit rijdend de 10.50 meter en 15 centimeter stijgend te kunnen rijden.

Om dit probleem eindelijk te oplossen, heeft de spoorbeheerder van StationGoorPerron3 de opstelsporen zo aangepast, zodat er een keerlus kon worden aangelegd.

StationGoorPerron3 maakt hiervoor o.a. gebruik van de xTreme Keerlus, de Wissel Decoder DCC
(per groep van 4 apart adresseerbaar). en de (S88SD16-n) Terug-/Bezetmelder melder van Rosoft.

De Terug-/Bezetmelder is om het een en ander ook nog in iTrain te kunnen zien gebeuren.

De huidige Opstelsporen, heten vanaf nu; Opstelporen-NIVO-1.

De lengte van de rails in het gedeelte van Opstelsporen-NIVO-1 is ruim 66 meter

Na het aanpassen van de opstelsporen rijdt het Sikje van Stukton enigszins verdwaald tussen alle sporen en wissels.

Filmpje zien van de keerlus? Klik op de onderstaande link.

Er komt komend najaar een uitbreiding met Opstelporen-NIVO-2, deze komen ongeveer 30 centimeter boven NIVO-1 te liggen.

wpf70d9b68.png  wp892d951a.png

wpe57d5a81.png wp0a03536a.png

wp1dfb3264.png wp4fc54ecb.png

Januari 2016

StationGoorPerron3 heeft 2 keerlussen in het baanplan gemaakt, zonder dat er veel veranderingen in het railplan nodig waren.

Hiervoor gebruik gemaakt van de keerlus module’s van Rosoft, de xTreme keerlus.

Mooi dat Rosoft er een mooi kastje omheen heeft gemaakt.

Eenmaal aangesloten werkt de keerlus uitstekend.

De treinen rijden er zonder haperingen, probleemloos op hoge als lage snelheid doorheen.

Verder gebruik ik voor de ringleidingen onder de baan de kleurcodering voor 230 – 240 volt. Dus bruin is plus en blauw min. Even opletten met het aansluiten van het hele spul.

wp21708046.png

        wp89689f71.png                         wp13de7fac.png

Klik op foto voor grotere afbeelding

Oktober 2015

Ben er achter gekomen dat het idee om een van de beeldschermen op te hangen aan het plafond in de praktijk geen goed idee was. Probleem, jazeker, ik kreeg er een stijve nek van. Dus heb ik de beeldschermen nu in de treintafel verwerkt. Het grote voordeel hiervan is dat je nu alles in een blik kunt overzien.

wp7596753f.png wpaf5e64bc.png

wp20b8271f.png

wp294849b6.png

wp34c1087d.png

wpf7b27d3c.png

wpe47dcc62.png

Mei-juni 2015

Probleem, met Pasen  2015 krijg je de griep.

Oplossing; bezig gaan met het aansluiten van de blokken van StationGoorPerron3.

(P.s. ik had de hele handel terugmelders van Rosoft al sinds december 2013 in huis.)

Dus 160 meter bekabeling aangesloten voor de Terugmelding van RoSoft (S88SD16-n LocoNet en de S88SD16-n) om StationGoorPerron3 in iTrain te kunnen laten functioneren.

Daar de hele stroomvoorziening toch anders is geworden, alle wissels en wisselstraten van alle kanten van een apart plus en min voorzien. (Wissels zijn vaak een probleempje, vandaar.)

En wat dacht je wat, na een maand, onder baan, er boven, gaatjes boren, meten, berekenen, opnieuw berekenen, blokken voor de zoveelste keer opnieuw indelen, solderen en aansluiten op de terugmeld-modules.

Werkt alles naar behoren goed samen, geen spookmeldingen.

De dienstregelaar van StationGoorPerron3 ook blij.

wp6d8e5cd3.png

wpc516367c.png

wp25751115.png

wp52fcb0cd.png
Klik voor een grotere afbeelding op de foto, voor de indeling van de clusters.

wpd24b7185.png

Klik op afbeelding voor grotere weeergave

wpee4243ec.png

Klik op afbeelding voor grotere weeergave

27 augustus 2014

De laatste dagen ben ik eens lekker culinair bezig geweest.
Men neme een messenblok van HERMAN den Blijker en haalt daar de ingewanden uit.
Daarna fileer je met een veredeld elektrisch broodmes (de decoupeerzaag dus) voorzichtig de holle buikwand weg.

Je voorziet de rest van het ingewand van goed gepeperde led-lichtjes en bakt het geheel af met een dakje van Faller golfplaatjes.
Vervolgens serveer je het geheel op gepaste wijze op de modeltreinbaan van StationGoorPerron3.

PS, Heeft er iemand nog een idee wat je met de ingewanden kunt doen / maken?


wp1acf4b06.png wp45e79f54.png  wp8c7de7a6.png

wp250b2d36.png

26 mei 2014

De afgelopen weken lekker bezig geweest met het maken van stop verlichting op de 42 stootblokken van StationGoorPerron3.
Hiervoor zijn nodig;
42 stuks; LED ø1,8mm rood diffuus 627nm 14mcd 70°
42 stuks; weerstand; bruin-rood-rood-(goud) 1.2 Kilo Ω
Krimpkous 2:1 ø2,4/1,2mm – 1,2m – zwart
Montagesnoer ø0,14mm² – blauw (of de kleur die bij jou past!)
Montagesnoer ø0,14mm² – bruin  (of de kleur die bij jou past!)
Een kleine soldeerbout
Soldeer Tin/Lood (60/40) met harskern
Wat ook wel belangrijk is, even veel tijd hiervoor vrijmaken!
Bekijk de foto’s van het e.e.a.


wp48f853ee.png   wpd6e05981.png

wp5b153bce.png   wp75d33216.png

wpc79b3004.png                             wp2ff2438c.png

wp91c29a8b.png

wp58f5ed81.png

12 november 2013

De materiaal beheerder van StationGoorPerron3 heeft, achter een goederen loc tractie van HGK en DLC, beide uit de Class66 serie, een sleep gehangen met een lengte van 15.4 meter. In grootspoor zou dat een lengte betekenen van 1340 meter.                    

15 juni 2013

Vandaag de Plan T met Sound van Roco aan het materieel van StationGoorPerron3 toegevoegd.
Helaas heeft Roco de bijzonderheid om in de motorwagen een decoder te plaatsen waarmee lange adressen kunnen worden geprogrammeerd, en in de stuurstand een decoder te plaatsen die dat dus niet kan. Dus moet je weer een extra functie decoder plaatsen.
Waarom doet Roco dat gewoon niet in een keer goed. Heeft de trein hobbyist tenminste geen gezeur en betaald best wel € 5.00 meer voor een goed werkende set.
Gelukkig zijn ze bij PijpLines dan weer zo coulant dat zij een andere functie decoder inbouwen en alleen de decoder kosten in rekening brengen.
Alles bij elkaar ben ik er wel heel blij mee.
Kijk bij: Personentreinstellen

2 mei 2013

Vandaag een drukke dag op StationGoorPerron3.
Er is een ploeg bestaande uit Maarten, Bart, Jordy en Viktor, met de scenery aan het werk gegaan.
De resultaten zijn hier onder te zien.

wp835c2c5d.png          wpa377f179.png
Op 18 april 2013 heeft Bjorn voor mij het eerste gras gezaaid met een elektrisch theezeefje.
Klik op: wp57308f0b.png om een PDF bestand te openen.

wp5cbb63b8.png
Je kan aan het pas gezaaide gras zien dat het al aardig lente word op StationGoorPerron3.

wp90389235.png

wp7c26407e.png
Rechts van Station Goor is het een en ander aangepast, er is een hek geplaatst tussen het spoor en het gedeelte waar voetgangers en ander verkeer komt.

18 maart 2013

wpcc03264e.png
Aanleg van een nieuw perron voor het regionale kop spoor perron bij het C.S